Fietsen in Praag is een sportieve uitdaging. Tot nu toe was het huren van een fiets niet in mijn hoofd opgekomen. Praag is een wandelstad en voor de langere stukken pak je gemakkelijk de tram of de metro. In de historische binnenstad lijkt het (overdag) vrijwel onmogelijk om te fietsen, door de vele toeristen en de hobbelige kasseien. Dat wilde ik wel eens ervaren. Als wandelaar en hobbyfotograaf behoort fietsen niet tot mijn directe hobby's, al is het maar omdat je fietsend moeizaam een mooie foto kunt maken zonder gevaar voor eigen leven.
Juni 2022 heb ik een bikesharing fiets en een sportieve fiets met acht versnellingen gehuurd. In dit blog schrijf ik een review over mijn ervaringen met beide fietsen, uiteraard gedipt in een persoonlijke sausje. Voor degenen die niet alles willen lezen - dat kan ik me goed voorstellen - begin ik met de conclusie:
- bikesharing is super gemakkelijk en handig voor de kleine stukjes in de stad
- fietsen is in de historische binnenstad overdag niet te doen, de grotere straten uitgezonderd
- op kasseien fietsen is (zeker als man) heel irritant, ongeacht fiets
- is onmogelijk in sommige steile delen van Praag, ongeacht fiets
- huur een sportieve fiets met meer dan drie versnellingen voor meerdere dagdelen als je langere tochten wilt maken
Fietssnelheid in Praag
In Nederland haal je fietsend met gemak gemiddeld 20 km per uur. In Praag mag je blij zijn met 10 km per uur. Dat heeft meerdere oorzaken:
- Door een gebrek aan fietspaden, fiets je vaker op de stoep dan op de weg.
Ja, dat voelt heel gek en illegaal, doch noodzakelijk en in Tsjechië in de meeste gevallen legaal. Je slalomt dan om de voetgangers heen, stapt regelmatig van je fiets en na honderd meter wandelen vraag je je af waarom je een fiets hebt gehuurd.
Zelfs wanneer je op een fietspad fietst, blijk je dat te moeten delen met voetgangers die zich daar niet bewust van zijn. Op de weg fietsen voelt als een goudvis tussen de haaien. Zelfs als geoefend fietser.
- Praag kent steile stukken, waardoor je langzamer gaat of moet afstappen
- Je moet wat vaker stoppen om op google maps of mapy.cz te kijken voor de route
Waarom huur je dan een fiets?
Mijn zoon en ik verbleven tien dagen in een ruim appartement in de gezellige wijk Holešovice, dat in tweeën wordt gesplitst door een spoorlijn. Het appartement lag in het geïsoleerde rechter gedeelte en dat is vanuit het centrum op één manier te bereiken. Deze route gaat na enkele keren vervelen en dan komt een fiets goed van pas. De tram had ook gekund, maar daar gaat deze blog niet over.
Bikesharing voor korte afstanden
In veel grote steden zie je het handige bikesharing systeem. Van die fietsjes met een klein frame, kleine bandjes en opvallende kleuren. Model vouwfiets, maar dan zonder de vouw.
Je huurt ze voor een periode van minimaal twintig tot dertig minuten. Mijn keuze is gevallen op de roze fietsen van Rekola. Het werkt eenvoudig:
- Je download de Rekola-app (in de app zie je waar een fiets staat)
- Je registreert jezelf en voegt je creditcard toe
- QR code van de fiets scannen met je telefoon
- De fiets opent en je rijdt zo naar je bestemming
- Je zet daar je fiets op slot, maakt een foto van de fiets als bevestiging van het inleveren en iemand anders kan deze weer huren. Geen omkijken naar.
De roze fietsen van Rekola zie je overal in de stad staan.
Wat was dat relaxt.
Het verbaasde mij hoe goed de fietsen zijn. Hij fietst soepel, heeft drie versnellingen, goede remmen, een bel (echt nodig) en een slot dat automatisch open gaat zodra je betaald hebt. Gaat het niet open, dan zit het slot tegen een spaak aan. Even aan de band draaien en daarna nog een keer proberen van het slot te halen.
Het zadel is in hoogte verstelbaar en ideaal tot een lichaamslengte van ongeveer 180 cm. Ondanks mijn 188 cm kon ik me met iets teveel gebogen knieën prima door de stad begeven.
Tips:
- Check voordat je de fiets huurt of de banden hard zijn en op eventuele gebreken. Achteraf kun je in de app aangeven of de fiets wel of niet OK was.
- Kies voor een maandabonnement, wanneer je meer dan 7 ritjes denkt te gaan maken. Voor nog geen 8 euro kun je onbeperkt ritjes maken van maximaal dertig minuten (daarna betaal je bij).
Review van de Rekola bikesharing fietsen:
- de fietsen zijn geschikt voor korte afstanden tot vijf á tien kilometer op vlak terrein
- hoe verder je buiten het centrum komt hoe minder plekken er zijn om je fiets te stallen (de gebieden worden aangegeven in de app)
- met drie versnellingen is de fiets minder geschikt voor steile stukken (afstappen en lopen dan maar)
- in de historische binnenstad is het door de kasseien en de toeristen moeizaam fietsen
- met €1,25 per 30 minuten erg goedkoop: net zo goedkoop als een kaartje van dertig minuten voor het Openbaar Vervoer
- je komt gemakkelijk en snel op plekken waar het OV niet komt
Ervaar het zelf en huur voor de lol een fiets.
Video maken lukt trouwens wel op de fiets, zie hieronder.
Fiets huren bij Transphere bike rentals and tours
Op mijn to do list stonden uitstapjes naar Divoka Sarka, Lidice, Panenské Břežany en Kasteel Průhonice. Hoe lekker om dat fietsend in juni te doen. De bikesharing fietsen bleek je hier niet neer te kunnen zetten (dat kost je 500 kronen boete), dus ik was blij dat ik al andere fietsen had geregeld.
Thuis in Nederland had ik contact gelegd met George van Transphere bike rentals and tours, een kleinschalig lokaal fietsverhuurbedrijf in de wijk Smichov. George is een idealistische man, die alleen fietsen verhuurt aan mensen die Praag op waarde weten te schatten. Zijn fietsen zijn voor Tsjechische begrippen goed en degelijk en je huurt ze tegen een eerlijke lagere prijs dan menig concurrent.
Aangesproken door deze idealistische visie op toerisme, heb ik per mail een afspraak ingepland en op het afgesproken tijdstip stonden er twee fietsen voor mijn zoon en mij klaar. Na het afstellen van het zadel, wat smeerwerk van de ketting en het invullen van een formuliertje, legde George uit hoe fietsen in Praag anders is dan in fietsland Nederland.
Wil jij ook een fiets huren bij George? Maak dan een afspraak via zijn website. Hij heeft verschillende modellen het kost ongeveer 12 tot 15 euro per dag, afhankelijk van het type fiets.
Onze fietsen
Praag is steil richting Divoka Sarka
Hij raadde ons aan om de fietsen in de metro te nemen naar Divoka Sarka, want daarheen fietsen zou veel te steil zijn. Pfff, dacht ik, dat zal wel meevallen.
Verder nog wat uitleg over legaal stoepgebruik en dat een Praagse automobilist niet gewend is aan fietsers. Klaar om te gaan. Eigenwijs als ik ben hebben we de metro links laten liggen en onze acht kilometer korte tocht naar Divoka Sarka kon beginnen.
Mapy.cz, de betere versie van google maps, zegt dat het een half uurtje trappen is. Makkie dus.
De eerste honderd meter was goed te doen. De moed zakte snel in onze schoenen, want inderdaad...je lijkt op de weg in Praag al snel een prooi te worden van iedere auto die langs raast. We weken uit naar de stoep. Om ongelukken met voetgangers te voorkomen zijn we maar gaan wandelen. Vergeet dat half uurtje, dat wordt wat langer.
Ha, daar kunnen we weer de weg op. Lekker vlak, dus goed te doen. Hier naar rechts en shit....een helling van twintig procent keek ons uitlacherig aan. Nu ben ik een geoefend sporter en we hadden goede fietsen, maar dit was niet grappig meer. Weer afstappen.
Lang verhaal kort...over de acht kilometer hebben we drie keer zo lang gedaan. De heerlijke snelle afdalingen tussendoor bleken bij aankomst beneden de verkeerde kant op. Kaart lezen is een vak apart. Omdraaien en terug.
Een afdaling van twee minuten duurt in omgekeerde richting aanzienlijk langer en met een graad of dertig kan je je voorstellen dat mijn zoon, die gemiddeld vijftien minuten per dag fietst, het erg naar zijn zin had. Niet dus, dit was met afstand het stomste wat hij in Praag had gedaan. Dat werd gelukkig niet overtroffen.
Na flink wat gevloek, getier en gedramatiseerde opmerkingen van mijn kant dat ik nu weer weet waarom ik niet zo van fietsen houd, zijn we vrolijk aangekomen bij Divoká Šárka. Direct waren we al het voorgaande vergeten bij het zien van de rotsen en het groene landschap. Zelfs het teleurstellende aanzicht van de McDonalds bij de entree van het park deed aan onze vreugde niets meer af.
Divoká Šárka, als natuurliefhebber een must see
Op één dag het stomste en het leukste doen is een emotionele rollercoaster. Divoká Šárka was voor mijn zoon het hoogtepunt van Praag.
Hij is een natuurliefhebber, die bij het zien van de fresco's op de mooiste gevels van het Oude Stadsplein van Praag, zegt dat je niet moet tekenen op een gebouw. Dat gebouwen gewoon maar op elkaar gestapelde stenen zijn en niet als mooi of lelijk bestempeld kunnen worden. Een gebouw heeft in zijn ogen alleen een functie, waar ik het kan zien als kunst. Zoals onze nieuwe koelkast voor hem gewoon een koelkast is, niks meer. Waarop ik tegensputter en zeg, dat een boom ook maar een boom is en een waterval ook maar water dat naar beneden valt...het werd een nutteloze puberdiscussie.
In Divoká Šárka was hij in zijn element. We hebben de fiets bij de Čertův Mlýn, de Duivelsmolen, gezet en hebben de trail gelopen richting Vyhlídka Dívčí skok, waar we werden getrakteerd op een waanzinnig mooi uitzicht vanaf de rotsen.
De Duivelsmolen
Natuurliefhebbers gaan naar Divoka Sarka
Een zenmomentje
Uitzichtspunt in Divoka Sarka. De kaarten van mapy.cz geven looproutes aan
Het zwembad
Het zwembad, dat je op de foto in de vallei ziet liggen, is buiten de vakanties om heel rustig. Toen we erlangs liepen, waren er ongeveer vijf bezoekers en we hadden spijt dat we geen zwemspullen mee hadden genomen. Als je in de buurt bent en het is zomers warm, neem je spullen mee. Het is tien minuten lopen vanaf de tramhalte bij de McDonalds of je fietst erheen.
Het zwembad en de ligweides liggen er prachtig bij.
Fietsen in Divoka Sarka
Na de trail fietsten we door het park in de richting van Šárecké údolí. Niets in deze fraaie groene omgeving doet je denken aan een miljoenenstad, die op nog geen drie kilometer afstand ligt. Plattelandstaferelen, afgewisseld door luxe villa's en Frans aandoende kronkelige wegen langs beekjes en bomen.
Tsja, foto's nemen op de fiets ging het niet worden. Die houd je van me tegoed.
De uitstekende fietsen hebben we de volgende dag tegen mijn eerdere plannen in ingeleverd bij George. Voor mijn zoon was een dag meer dan genoeg en mijn plannen voor Lidice en Panenské Břežany heb ik overboord gegooid en uitgesteld tot nader order.
Een volgende keer huur ik mijn fiets weer bij George. Dan weet ik dat het goed is. En voor de de korte stukjes een Rekola fiets.
Wat zijn jouw ervaringen met fietsen in en rond Praag? Laat een reactie of tip achter.
Lees ook:
Verliefd op Praag en niet zo op fietsen
Reactie plaatsen
Reacties